Superbike-online.cz

Test Yamaha XT660X 2004: malý kaskadér

25.srpna Karel Táborský

Model XT je v nabídce Yamahy už od roku 1976. Tenhle velký jednoválec dokázal vyhrát Rally Paříž-Dakar ještě před tím, než nastoupila éra Tenérky…

Do té doby bylo ale XTčko bráno jako enduro pro všechno. Za ty roky prošla motorka celou řadou změn, ale ta největší přišla až v roce 2004. Továrna zvýšila objem na 660 cm3, vybavila jí vstřikováním paliva a pod sedlo vyvedla dvojici výfukových tlumičů, které se v pohodě vejdou do evropských emisních norem. Motorka se liší od své endurové sestřičky pouze v detailech. Větší je přední kotouč (u motárda nutnost) a hrazda na řidítkách je vybavena chráničem. Náš kousek měl navíc praktické blastery (chrániče rukou). Po nasednutí do vysokého sedla mě ihned zaujala perfektní jezdecká pozice. Řidítka, sedlo a stupačky jsou přesně tam, kde je čekáš.

Kolem a kolem

Test Yamaha XT660X 2004 07K dispozici je digitální tachometr s měřičem ujetých kilometrů a pár nezbytných kontrolek (nechybí ani kontrolka paliva nebo hodiny). Na otáčkoměr nezbylo místo, ale na správném motárdovi nemají takové serepetičky co dělat. Motor je potřeba dostat do provozní teploty a teprve pak začíná dobře fungovat. Studený malinko škubal, ale to je normální. Stejné to bylo i u „erka“. Když se ohřeje, funguje na jedničku. Papírových 48 koní sice nevypadá nijak bombasticky, ale zdání klame. Táhne krásně od spodu a nepolevuje ani ve vysokých otáčkách. Maximální rychlost, kterou se mi povedlo dosáhnout, je 182 km/h (v pytli za Tomášem na Sportsterovi 1200). Cestovní rychlost je někde kolem stotřiceti. Motor má výkonu je přesně tolik, kolik ho budete potřebovat. Pro hardcorového závodníka určitě stačit nebude, ale pro běžného jezdce je ho tak akorát. Rozhodně není nijak záludný a nikoho svým nástupem nevystraší.

Kravinky mu jdou

Test Yamaha XT660X 2004 10I z hodně utažených zatáček mu můžete v klidu naložit plnej kotel a nemusíte se bát žádnýho hroznýho smyku. Sériově montované Pirellky Dragon drží statečně a motor na suchu na utržení kola zkrátka nemá výkon. Při nájezdu do zatáček se dá ale pěkně najíždět bokem. Stačí tam nechat roztočený kvalt, polechtat zadní brzdu a rázem jste ve smyku. Lehké kontra, nohu na zem a je z vás Eddie Seel J. XTčko má vůbec nadání na všemožné blbinky. Na jedničku jde za plynem krásně na zadní, a když brnknete o spojku, jde to i na dvojku. Při focení se mi motorku málem povedlo přehodit a i když to tak nevypadá a noha mi už sklouznula ze stupačky, nějakým zázrakem se mi povedlo dupnout na brzdu a napodobit tak Maxe Biaggiho při GP Brna (pamětníci si určitě vzpomenou, jak to málem přehodil na cílovce). Dopadlo to docela dobře. Nevydržela to „jenom“ zadní lampa a odřený blatník. Stejně jako wheeliesy, i stoppiesy jdou perfektně.

Brzdy jsou 1A

Test Yamaha XT660X 2004 12Přední guma drží parádně a tak můžete trénovat i ve vyšších rychlostech. Pro tuhle vlastnost jsem si Yamahu prostě zamiloval. Někomu to možná přijde jako blbost, ale podle mě má motorka hlavně pobavit. A u motárda to platí dvakrát. Ve všech ptákovinách, co tenhle bajk dokáže, vás bude podporovat hlavně dobře naladěný podvozek. Tlumiče jsou z továrny nastaveny fakt dobře a není potřeba na nich nic měnit. Přední se vypořádá s nerovnostmi na silnici v pohodě a ani při prudkým brždění se nijak nepříjemně nepotápí. I zadní nastavení tlumiče je v pohodě. Když za to pořádně vezmeš, motorka nemá tendenci si kecnout zadek. Přední kotouč je proti enduru větší a přesně jak vypadá, tak i funguje, tj. na jedničku. Na druhou stranu zadní brzda by mohla mít větší cit. Když chcete hodit motorku do smyku, musíte na ní trochu přitlačit. Na točivé a rozbité okresce budete s motárdem king. Když se s ním umí zacházet, nepředjede vás nic, to ti garantuju. „Xko“ jsem měl možnost prohnat i v Mostě při příležitosti yamažího dne.

Jak se cítí na okruhu?

Test Yamaha XT660X 2004 02Ani tam nezklamalo. Jasně, že na rovince nemáte proti supersportům žádnou šanci, ale jak se silnice zaklikatí, je to něco úplně jinýho. Není problém si dát kolínko na zem a brousit stupačku. V mosteckém vracáku jsem si bez problému vychutnal několik sportovních motorek a ti kluci asi neměli velkou radost, když si je dal „ňákej blbej motárd“ venkem. Myslím, že jsem nebyl sám, koho tahle 173 kg těžká motorka (to sice nevypadá nic moc, přesto bajk funguje suprově) na okruhu dostala a vykouzlila mu úsměv od ucha k uchu. Příjemně mě překvapilo, že se na XTčku dá vcelku pohodově cestovat. Absolvoval jsem na něm s Gabčou kolem 300km za den (pochvalovala si pohodlný sedlo a madla) a byl jsem naprosto v pohodě. Kolem 110 km/h jsou sice trošku cítit vibrace do řidítek, ale není to nic hrozného.

Hodnocení

Test Yamaha XT660X 2004 08Jestli budete jezdit i v noci, tak určitě potěší, že si XT umí celkem slušně posvítit. Dalším místem, kde Yamaha exceluje, je město. Díky snadnému ovládání se dá krásně proplétat mezi auty a z vysokého sedla máš dobrý rozhled kolem. Do ucpané metropole je to ideální dopravní prostředek. Trošku mě mrzelo, že motor nemá šest rychlostí. Určitě by to zvládlo a spotřeba by šla taky dolů. Tím ale nechci říct, že by XT bylo nějak přehnaně žíznivé. Za ten testovací týden jsem najel skoro 1000 km s průměrem šest a půl litru na sto a to jsem ho rozhodně nešetřil. Co se týče designu, podle mě je krásná. Dva vejfuky, široká kola, ráfky Excel... prostě mňamka. Jestli hledáš motorku, která tě dokáže pobavit každý den a nebudeš se jí moct nabažit, právě si ji našel. Za cenu 229 000 korun si myslím není co řešit. Vivat XT-X !

Plusy:

+ výborný motor
+ ovladatelnost
+ kaskadérské nadání

Minusy:

- slabší zadní brzda
- klepající se zrcátka

Přidat komentář 2

Navigace

Přihlášení:
Registrace
RSS