Superbike-online.cz

Test Yamaha XT125R a XT125X 2005: lehké dvacky

8.září Ondra Mašek

Obě motorky se liší jen svým zaměřením, X-ko je dle poslední módy na motárdových kolech, kdežto R-ko tady reprezentuje enduro…

Ve světě teď jedou čtyřtakty a slyšet teď uječený dvoutakt je svátek. Bohužel se tato vlna přezbrojování nevyhnula ani kategorii stopětadvacítek. Navíc stále se zpřísňující limity, nutí výrobce už do tak nevýkonných motorů cpát katalyzátory a další různý požírače výkonu. Výsledkem pak nemůže být nic jinýho, než motorka, která vás sice ekologicky odveze, kam jen chcete, ale pořádně se nesvezete.

Malá ikstéčka

Test Yamaha XT125X XT125R 2005_01Endurko se od motárdové verze liší jen několika málo drobnostmi. Erko je do terénu vybaveno většíma kolama s hrubším vzorkem a menší přední brzdou. Tím asi všechny rozdíly končí, teda kromě ceny, která je u endurka o 6 tisíc nižší. Pokud čekáte, že je XT-R ostré enduro, musím vás zklamat. Není tomu tak. I přes velký kola je sedlo pořád nízko, takže z něho dosáhnout na zem nebudou mít problém holčiny nebo takový záprdkové, jako jsem já. Vlastně je sedlo ve stejné výšce jako u motardíku. To nakonec pro začínající jezdce může být výhoda. Vzhled obou verzí patří k těm hodně povedeným. Vychází z XT660, ze které je třeba přední blatník nebo ten plast za sedlem. Velkým pokrokem v této kategorii je digitální přístrojový panel. Tolik informací najdete jen na málokteré motorce. Dokonce vám při každém nastartování ukáže, kolik kilometrů vám schází do garanční prohlídky. No není to super?

Erko se terénu nebojí

Test Yamaha XT125X XT125R 2005_04Jestliže se supermotard cítí nejlíp na silnici, musí tomu být u endura naopak a není nic lehčího než to vyzkoušet. Motokrosová trať je pro něj, ale těžký oříšek. Tlumiče jdou brzo na dorazy a z ježdění nic nemáte. Pro jistotu jsem po motokrosové trati protáhnul i X-ko. Bylo na tom úplně stejně a navíc silniční pneumatiky neměly v zatáčkách dostatečnou přilnavost, což se dalo čekat. Když do terénu, tak na polní cesty. Tam se obě cejtí, jako doma a vy si skvěle zajezdíte. Enduro tady těží z hrubšího vzorku pneumatik a může si dovolit i o něco těžší terén, ale všeho s mírou. Poměrně nízká hmotnost vám dodá jistotu, že si může zkusit i lehčí trialové kousky. Taky jdou obě krásně točit kolem nohy, tak můžete před kámošema zamachrovat.

Jedině okresky

Test Yamaha XT125X XT125R 2005_03Na silnici je to opak terénu. Motard tady svojí ovladatelností válcuje všechno, co mu stojí v cestě. O proti enduru je stabilnější a máte z něho větší pocit jistoty. Hlavní rozdíl ale je v přední brzdě. X-ko vpředu brzdí mnohem líp (má taky větší kotouč) a není problém ho postavit na přední kolo. U R-ka je potřeba na přední brzdu použít víc síly a přesto to není úplně ono. Překvapivě motard, přestože má menší kola, schroustá bez problému i větší díry, kterých je na našich silnicích dostatek. Maximálka je u obou přibližně stejná, ale setkali jsme se s tím, že docela slušně proměřovaly tachometry. Erko dokonce ukázalo i 160km/h.

Jak je na tom motor?

Test Yamaha XT125X XT125R 2005_05Jednoválcový vzduchem chlazený motor pochází z YBR-ka. Ve městě to jde a k výkonu nemáme výhrady, ale jak se vyjede ven na nějakou rovinu, je po srandě. Přestože jsou XT-čka líp zpřevodovaný než YBR je jejich maximální rychlost vyšší jen o několik km a pohybuje se okolo 120km/h. K jejímu dosažení je ale potřeba motorky pořádně rozjet. Proto je vhodnější vyhledávat zapadlé okresky, u nichž vám může být jedno, v jakým jsou stavu, protože podvozky obou to všechno v pohodě přefiltrují a vy se trochu svezete.

Tak kterou?

Test Yamaha XT125X XT125R 2005_06Po zkušenostech s oběma motorkama, jsem došel k závěru, že motárd je ideální motorka do městského provozu. Díky vyšším zdvihům pérování to bez problému můžete střihnout na chodník, nebo sjet schody a vypořádat se tak s nástrahami našich měst. Přitom na dobré silnici budete mít z motorky dobrý pocit a hlavně lepší ovladatelnost, něž kámoš na silničním biku. Enduro to dokáže taky, ale v tom posledním bodě ztrácí. Mnohem víc zábavy si s ním užijete na lesních a polních cestách. A když se obujou drapáky, dovolím si říct, že je to ideální celoroční motorka. Výkon vám ruce neutrhne, ale doveze vás tam, kam potřebujete. Kdybych se měl rozhodnout, kterou si vybrat, dlouho bych váhal, ale na konec by u mě vyhrál motard. Teď to frčí a umí od každýho něco a to se mi líbí.

Přidat komentář 1

Navigace

Přihlášení:
Registrace
RSS