Superbike-online.cz

Test BMW F800GS ABS 2008: všestranný spořílek

5.září Ondra Mašek

Když inženýři v BMW dostali za úkol přiblížit bestseller jménem R1200GS širší veřejnosti, pořádně se zapotili. Výsledkem jejich snažení je F800GS…

Pokud přemýšlíte nad tím, jestli je nové osmikilo hodno vozit na bocích pseudo nádrže znak s vrtulí ve znaku, přestože mu po stranách nevyčuhují válce, dáme vám na to v testu odpověď. BMW F800GS krásně zapadá mezi 650 a 1200, čímž uceluje řadu s označením GS. Při našem prvním setkání mě překvapilo, jak je to veliká motorka. Nevím proč, jsem si ji představoval menší. Když jsem na ní pak nasednul, byl jsem rád, že dosáhnu aspoň jednou nohou na zem, což je u mě na druhou stranu normální. Za řidítky jsem se na rozdíl od všech jiných motorek musel trochu zorientovat. BMW špeky v podobě přepínačů blinkrů a celkově umístění všech ovladačů na řidítkách vyžaduje trochu cviku. Na vypínání blikačů jsem si ale za celou dobu nezvyknul. Čudlík, kterým se vypínaly, je pro palec pravé ruky v nepřirozené poloze. Když držíte plyn, máte palec pod rukojetí a ještě přitom zaleží, jak moc plynu máte přidáno. Teď si představte, že předjíždíte, zápěstí máte otočené dolů a chcete vypnout blikače tlačítkem umístěným uprostřed pravého ovladače v místě, kde starší motorky měly zapínání světel. Lépe to uvidíte z fotky tady někde kolem.

Motor: bez vibrací a za pár litrů

2008 BMW F800 GS 06Motor si 800GS půjčilo od silničních sourozenců S a ST. Jedná se o řadový dvouválec se skvěle vyváženým poměrem výkon/ krouťák 85koní a 83Nm. Papírově to není žádná sláva, ale ve skutečnosti má motor dostatek síly za všech okolností bez nutnosti častého řazení. To jsem na něm ocenil stejně jako minimum vibrací, které produkuje. Další obrovské plus a zároveň pochvala konstruktérům do BMW za nízkou spotřebu. Nevím, jak to dělaj, ale ty jejich motorky nežerou. Při kombinovaném provozu jsem se dostal na 5,1l/100km a třeba při 140km/h je okamžitá spotřeba podle palubního počítače 4,6l/100km. Není to úžasný? Užíváte si jízdu, motorce dáváte za uši a ona se vám odvděčí takhle nízkou spotřebou. A věřím, že ten kdo odolá ponoukání motoru k rychlejší jízdě a udrží své zápěstí na uzdě dostane se ke 4l a možná i pod ně.

Kalibrace palivoměru???

2008 BMW F800 GS 07Nádrž je pro lepší centralizaci hmoty umístěna stejně jako u 650GS pod sedlem. Proti tomuto uspořádání nic nemám, ale je s tím spojena jedna nemilá příhoda. To si takhle jedu v neděli někde mezi Mor. Budějovicemi a Jihlavou, palivoměr ukazuje ještě dvě čárky a dojezd cca 70km. Najednou motor zhasne a nejde nastartovat, tak potupně seskočím z Báwa a dotlačím ho na nějaké parkoviště. Po několika minutovém pokoušení o oživení začínám nadávat na osud, na BMW, na němce a jejich zku…nou elektroniku. Do nádrže není vidět, ale palivoměr nehlásí ani rezervu, přesto vyšlu kamaráda jako rychlou spojku pro hlt benzínu. Dolil jsem z petky 1,5l a sláva motor naskočil. Než jsem dojel na benzínku vzdálenou 3km měl jsem už půl nádrže přitom jsem dotankoval jestě 15l (nádrž je na 16l). Později při vracení motorky jsem se dozvěděl, že tohle nebyl ojedinělý problém u tohoto typu motorek a že se to vyřeší kalibrací palivoměru.

Jízda je pohádkou

2008 BMW F800 GS 02Jízda na BMW F 800 GS je příjemná. Dobrá ovladatelnost vás uspokojí, jak při jízdě ve městě tak i mimo něj. Vyšší zdvihy pérování krásně filtrují nástrahy silničářů, přitom nejsou tak měkké, aby to bylo na obtíž. Velké plus od nás dostávají přední brzdy, nemají pro BMW typický posilovač, takže brzdí i po vypnutí motoru, přitom jsou silné až ostré. Ještě, že vás hlídá ABS. Na kroucených silnicích s přehledem stačíte i supersportům a na rovince tachometr ukáže něco pře 200km/h. Je zajímavé, že i přes malý přední štítek na motorce moc nefouká a v pohodě se dá jet cestovní rychlostí 140km/h. K jízdní pohodě přispívají i vyhřívané hefty. Pro milovníky techniky je tu slušně vybavený palubní počítač ovládaný z části z řidítek a také na palubce přes dvě tlačítka. Sedlo je pohodlné i pro spolujezdce, což z BMW F 800 GS dělá adepta na turistiku samozřejmě s patřičnou výbavou.

A jak si stojí v terénu?

2008 BMW F800 GS 14Stejně jako vás, mě zajímalo, co umí tohle báwo v terénu. Prvním limitem, o kterém jsem věděl hned, jsou pneumatiky. Na polní cestě to ještě šlo, i když po přidání plynu hrabalo GS jako vzteklý. Není to opravdový off-road, ale dostat se po nezpevněné cestě třeba k nějaké památce, není problém ani ve dvou, jen tomu musí odpovídat rychlost. Při jízdě ve stupačkách by to chtělo vyšší řidítka a pak ty gumy. Škoda, že nebyly víc do terénu, nějaký potenciál tam je, i když limitovaný hmotností, která je znát kvůli vyššímu těžišti. Dobrým pomocníkem v terénu je na sériových pneu ABS, které je vypínatelné. Ale nesmíte na něj plně spoléhat jako já. To jsem si takhle jezdil po strništi, což pro neznalé klouže jako mrcha a hrál si s ABS. To na tomto podkladu zasahovalo hned, jak jsem se dotknul brzdy. Funguje báječně, jen nesmíte zapomenout, že někde pod 10km/h přestává fungovat, abyste taky někdy zastavili. A já zapomněl :). Už jsem skoro stál, najednou přední kolo ve smyku, řidítka se zavřely a já se v téměř nulové rychlosti skácel. Naštěstí pro BMW do měkkého a já bych zasloužil pár facek.

Závěr

Pokud jste se ještě nerozhodli, jestli si F800GS zaslouží být označováno jako pravé BMW, tak vás ujistím, že ANO. Je to motorka svého jména se vším, co k BMW patří přitom za podstatněji zajímavější peníze než velké GS 1200. A za to jak se mi na ní dobře jezdilo ji prominu i to extempore s palivoměrem.

Plusy

+ Motor
+ Spotřeba
+ Předpoklady do lehčího terénu

Minusy

- Extempore s palivoměrem
- Cena

Foto: Ondra Mašek a Irča

Přidat komentář 2

Navigace

Přihlášení:
Registrace
RSS