Superbike-online.cz

Honda CBR250R: malinkatej ďábel

1.srpna Jakub Verner

Při pohledu na CBR250R se rozzáří oči a rozbuší srdce každému klukovi, ať je mu sedmnáct nebo pět a třicet…

Menší sestra

Design a celkové pojetí dvěstěpadesátky velmi nápadně odkazuje na větší sestry z hondí řady CBR. Dramaticky ostré tvary kapotáže křičí do všech stran: „Já jsem tady nejrychlejší!“ Že se jedná o menší sestru, prozrazuje jediný brzdový kotouč na předním kole a při bližším pohledu si nemůžete nevšimnout trubkového rámu, který působí docela subtilně.

Zato přístrojovka, které vévodí velký analogový otáčkoměr, doplněný o digitální ukazatele rychlosti, teploty chladící kapaliny, stavu paliva a několik nezbytných kontrolek vypadá skvěle a patřičně rychle. Bohužel i pro jezdce vzrůstu bojovníka ve vysoké trávě je dvěstěpadesátka po zalehnutí za řídítka nějak krátká. Pokud chce člověk opravdu zalehnout přes nádrž a schovat se za nízké plexisklo, musí vystrčit své ctěné pozadí daleko dozadu nad sedačku spolujezdce a v podstatě stát ve stupačkách.

Rychle ale bez komfortu

test_honda_cbr250r_2011_04Vodou chlazený čtyřtaktní jednoválec se čtyřmi ventily ovládanými dvěma vačkami v hlavě, tedy systémem DOHC, a maximálním výkonem lehce přes 26 koní nepatří k těm nejsilnějším, ale je přímo hladový po otáčkách. Ve spojení s perfektně odstupňovanou šestistupňovou převodovkou je schopen vystřelit 162 kg těžkou Hondu k rychlosti přesahující hranici 160 km/h.

Pokud se podaří držet otáčky nad 5000 ot./min odmění se hnací agregát velkou ochotou hnát se bez propadů nebo zaváhání dopředu, protože kroutící moment vrcholí okolo 7000 ot./min. Chybějící síla se projeví až na šestý rychlostní stupeň, kdy se motor nedokáže vyšplhat k červeně podbarvenému pásmu na otáčkoměru.

Za dravě působícím motorem bohužel pokulhává podvozek. Jmenovitě měkký rám a příliš tvrdě nastavené pružení a tlumení, jehož prvky se nedají nijak nastavovat. Neznamená to, že by jízda byla nebezpečná, ale při rychlých průjezdech dlouhými táhlými zatáčkami je vlnivý pohyb rámu nekomfortní a pro méně zkušené jezdce může být až rušivý. Tvrdě nastavené tlumení a pružení zase znamená, že při nižších rychlostech, zejména ve městě, čtvrtlitrové CBR poskakuje jako splašená koza.

Brzdy jsou naopak na testovaném stroji vybaveny ABS, které výrazně zlepšuje bezpečnost při tvrdém brzdění. Protiblokovací systém je nastaven velice příjemně a zasahuje do ovládání motorky, až když je to opravdu nutné.

Nádrž za 300 a nešikovné víčko

test_honda_cbr250r_2011_06Přes nedostatky podvozku si každý jezdec na CBR250R užije spoustu zábavy a zažije pocity závodníků při jízdě na plný plyn. Úzká stavba motocyklu, sedmnácti palcová kola a poměrně vysoko a vzadu umístěné stupačky, to všechno poňouká jezdce tahat za plyn.

Plná nádrž stojí jen zhruba 300,- Kč, má totiž objem 13 litrů. Co je však hodně nešikovné, je víčko nádrže, které není na pantu, ale musí se při tankování někam odložit. Spotřeba je hodně závislá nad tím jak se otáčí plynovou rukojetí a vzhledem k výše popsaným vlastnostem dvěstěpadesátkového CBR, je nutné zajet na pumpu už po 170 ujetých kilometrech, kdy se ohlásí symbol docházejícího benzínu.

Pokušitel

test_honda_cbr250r_2011_02Na jízdu s atraktivní Hondou jsem se těšil. Dokonce jsem si na ni vzal i svou starou rozdrbanou závodní kombinézu, ale zodpovědnost a strach mi nedovolily tahat v zatáčkách při provozu kolena po zemi. Jsem však přesvědčen, že jízda na okruhu by si kontrolu náklonu kolenem vysloveně vyžadovala. Honda je totiž takový ďáblík pokušitel.

O posedu a hladu motoru po otáčkách jsem už psal výše. Nájezdy do zatáček ve vysoké rychlosti, zalehnutý v motorce a rovinky s plynem na doraz, to je styl, který se CBR líbí a do nějž svého jezdce postrkuje. Bezvadně fungující, silné a hladce dávkovatelné brzdy dodávají jezdci potřebnou jistotu. Na kroutící se rám, který svým pohybem poněkud doplňuje hodně tvrdý podvozek, se dá zvyknout, protože se rozvlní až v rychlostech, které jsou v našem státě stejně ilegální.

Geometrie podvozku dává při jízdě zapomenout na hmotnost a umožňuje CBR250R přehazovat z jedné zatáčky do druhé, jakoby jste jeli na stopětadvacítce. Přesně fungující převodovka dovoluje udržovat otáčky motoru v optimálním režimu, i když je někdy složité spočítat si, kterou rychlost má jezdec zrovna zařazenu. I když se dá s Hondou jezdit i v klidu po městě, pořád vystrkuje růžky a provokuje svého řidiče k větší akci.

Jako malej Jarda

Já jsem měl z kilometrů strávených za řídítky Hondy CBR250R po návratu do garáže hubu od ucha k uchu a srdce mi bilo v rytmu omezovače. Málokterá motorka dokáže omladit člověka o desítky let a tahle Honda mezi ně patří. Chce, aby si s ní člověk hrál a zkoušel, kam až ho srdce nebo rozum pustí. Z tohoto pohledu bych ji asi nedoporučil úplným začátečníkům, ale těm není, konec konců, ani určená.

+ Design
+ Motor
+ Brzdy (ABS)

- Tvrdý podvozek
- Víčko nádrže

Video

Přidat komentář 2

Navigace

Přihlášení:
Registrace
RSS