Superbike-online.cz

BMW R 1200R Classic: Rock´n´roll roadster

26.března Tomáš Procházka

eRko evokuje staré dobré časy, kdy se ještě jezdilo v bomberu po bráchovi a na motorce všichni seděli jak jedle. Ovšem tady je to rock´n´roll s nejmodernější technikou…

Jsem prostě klasik

Vezmeme to ale pěkně popořádku. V názvu má tahle motorka slovo Classic, to abyste nepřehlédli oproti standardu pletený ráfky, pochromovaný výfuk, zrcátka ve stejné úpravě a hlavně prďácký rychlý bílý pruh na nádrži a předním blatníku. Výrobce se však s novým modelem pomazlil daleko víc. Například tu máme novou 41mm přední vidlici. Dále motor DOHC převzal techniku od sportovce HP2 a se 110 koňmi a 120 Nm dřímá v klasickém trubkovém rámu. Podvozek je elektronicky nastavitelný pomocí systému ESA s vedením předního kola Telelever a zadního kola Paralever. Nový a hezčí jsou palubní přístroje. Systémy jako ABS, ACS (kontrola stability), RDC (kontrola tlaku v pneu) tomu dávají technický šmak. Je tady toho dost, prostě BMW..

Modernizované R 1200R jsem měl zaškatulkované jako tu fajnovku s přemrštěnou cenou 308 300,- Kč. Jakmile si ale sáhnate na všudypřítomné kvalitní materiály a okusíte systémy, z nichž některé už máte v základu, dá se to pobrat. Ještě aby ta motorka i tak dobře jezdila. To hned zjistíme.

Pohodlí

5Mluvíme tady o jedné z nejvšestrannějších motorek a tomu odovídá i pozice za řídítky. Takže! První co musím vyzdvihnout je pohodlí. Posezení, které vám ihned rozzáří úsměv na tváři. Hluboce vykrojené prostorné sedlo, díky kterému zapadnete do motorky jedna radost. Řídítka přirozeně vysoko a prolisy na nádrži přímo volají po semknutí koleny. Pokud chcete strávit na motorce dovolenou, račte se posadit. Po uvelebení vám pohled sklouzne na nové palubní přístroje, které jsou ryze německé. Teplo barevných kontrolek obklopuje strohý studený design. Všechny ukazatele jsou zde přehledné a velké, zkrátka funkčnost, která je tu vždy na prvním místě. Celý komplet přístrojového panelu vyvolává solidnost a jistotu a přesně zapadá do stylu moderního retra.

Silák s dobrou povahou

9Samotná jízda je pak tím největším relaxem jaký můžete dnes na motorce zažít. Hned jak se rozjedete, cítíte těch necelých 230 kilogramů hodně nízko pod sebou, takže je kupodivu téměř nevnímáte. Váhu celého stroje vám tedy za jízdy připomínají jen vyčnívající hlavy válců a vy jednoduše plujete krajinou. Velký podíl na nerušené jízdě má i systém předního odpružení. Pro oko laika nevzhledná změť profilů, péra a trubek odvádí prvotřídní práci, zejména pak na našich silnicích. Tam kde při přejezdu nerovnosti 99 procent všech motorek s hlasitým projevením odporu poposkočí, tam eRko jen ťuknutím do řídítek informuje jezdce, že “něco“ přejel. Paráda!

Motor je taky správně naladěn. Tím myslím zejména tah od nejnižších otáček. Honit tedy ručičku otáčkoměru k červeným číslům není třeba, ačkoliv by si s tím tento kroutícím momentem nabitý dvouválec poradil. Sportovní jízda je tu povolena, avšak za předpokladu, že nežádáte jízdu v zatáčce jako po kolejích a k životu nutně nepotřebujete jedovaté brzdy. Nemůžete mít všechno a proto je při ostré jízdě nutno počítat i s občasnou nervozitou ve formě rozvlněných řídítek. Ale to už se bavíme o opravdové střelbě. Celkový dojem z jízdy je tedy prvotřídní a opravdový šťoural by snad mohl vytknout menší vibrace do rukojetí, které začnete vnímat při delší jízdě. Po několika hodinách při konstatntní rychlosti na dálnici by mravenčení do dlaní mohlo vadit, ale tyto vibrace jsou minimální a jenom v určitém spektru otáček.

Život s ní

11Život s ní? Stačilo by napsat, že tahle motorka je pro život přímo stavěná a nazdar. Ale život je kompromis, takže popravdě, jak to s eRkem vypadá? Motorka má vzadu praktické madlo pro spolujezdce. Zrcátka se v určitých otáčkách třesou, ale zažil jsem už i horší (že, Ducati?). Na častější dálniční přesuny doporučuji přikoupit větrný štítek. Přeci jen tu máte za řídítkama hodně vzpřímenou polohu. Spotřeba paliva se pohybuje od 4,9 litru do 6 litrů na sto kilometrů. Volitelného příslušenství lze dokoupit spousty, jen stačí zabrousit na stránky výrobce a klikat myší v katalogu.

BMW R1200R je o čisté radosti z jízdy, nic víc v tom nehledejte. Navíc je to motorka s nejmodernější technikou a designem, který zub času jen tak neotupí. Co víc můžete chtít...

+ Design
+ Technika
+ Spotřeba

- Občas nepříjemné vibrace

Jak to vidí Jimmy


K motorce můžu říct snad jenom to, že má velmi příjemně se chovající motor s dostatečným výkonem. Nechybí, ale ani zbytečně netrápí přebytkem. Brzdy se dávkují perfektně a celková ovladatelnost je na jedničku. Radost jezdit!

Přidat komentář 1

Navigace

Přihlášení:
Registrace
RSS