Superbike-online.cz

Test BMW K1600GT 2011: Drobeček

27.června Jakub Miler

Je to velké, těžké, má to šest válců a jenom dvě kola. Co je to? Je to motorka, kterou hoši od BMW nazvali naprosto nepoeticky: '''K1600GT'''…

Přitom jde o úžasný stroj nabitý technologiemi a vymoženostmi, které známe z auťáků a hlavně nepopsatelně jemným, přitom však silným a pružným motorem se šesti válci v řadě. Stroj, který Vaši motorkářskou duši naplní poetikou až po okraj. Ano, připraven k cestě váží K1600GT přes 300kg, ale v pohybu to není vůbec znát. Při šíbování na místě to však nezachrání ani velmi nízko posazené těžiště. Prostě když se ta masa pod Vámi začne nebezpečně naklánět do strany, budete muset vynaložit hodně síly, aby Vám nelehla na bok jako raněný kůň, jako se to stalo mě… ;o( Na druhou stranu, když už na tom boku leží, dá se docela snadno postavit zpět na kola i když nejste postavou zrovna Herkules.

Klidná síla

Test BMW K1600GT 2011_01Člověk prostě nesmí zapomínat, že K1600GT není žádný drobek, přestože to je opravdu těžké. Jízda s ním je totiž vpravdě sametová, a i když šestiválec mezi Vašima nohama píská jako roztočená cirkulárka, při otočení elektronickou plynovou rukojetí zažijí Vaše uši nádhernou sonátu pro šest válců a filtrbox, která je důvěrně známá majitelům exkluzivních sportovních aut. Vůbec mi nevadilo, že výfuky neřvou nebo nebrblají, protože při delších cestách, pro něž byla řada K1600 hlavně stvořena, by člověku nepříjemný hluk jen zbytečně rval uši. Tenhle zvuk je jiný, příjemný, nezastrašující a přece je z něj cítit síla. Měl jsem z něj stejný pocit, jako když jsem viděl medvědici, která něžně postrkovala medvídě tlapou, kterou předtím jednou ranou skolila statného jelena. Na různých diskuzích jsem četl výkřiky typu: „Bude to motorka bez emocí!“, ale to pramení jen z neznalosti a možná i trochu z předpojatosti. Všechny dosavadní testy totiž na K1600GT pěly jen samou chválu a já se k nim po dvoudenním svezení musím připojit.

Chybí jen stěrače!

Test BMW K1600GT 2011_03Popisovat nebo hodnotit vnější design nemá cenu, protože je to zcela subjektivní záležitost a každý z nás má trochu jiný vkus. Co na řidiče K1600GT udělá ale určitě dojem, je kokpit. Perfektně zpracovaný, přehledně informující o všem důležitém, včetně zvoleného režimu motoru a aktuálním nastavení podvozku. I ovládací prvky na řídítkách, a že jich je požehnaně, jsou vyrobeny s důrazem na vynikající ergonomii a intuitivnost ovládání. Jednoduše Vám všechno krásně padne do ruky a nemáte pocit, že by jste museli něco hledat. Trochu nevýhodou je odraz slunečního světla v LCD displejích, ale s tím si šikovný Čech dokáže snadno poradit. Pro mě osobně je trochu záhadou používání rádia na motorce, ale možnost za jízdy měnit polohu větrného štítu, průběh dodávání výkonu na zadní kolo (Dynamic, Road, Rain), nastavení charakteristiky tlumení (Comfort, Normal, Sport), anebo využít tempomat při jízdě na městských obchvatech je rozhodně prakticky využitelná a všechny změny jsou okamžitě poznat. Technologie Duolever zamezuje nepříjemnému ponořování předku motorky při brždění, které je opět velmi snadné díky použité technologii EVO s ABS a tlakovým senzorem. Minimální silou na páčce dosáhnete vynikajícího brzdného účinku a i zpětná vazba je velmi čitelná. Se všemi těmito prvky je pak téměř zamezeno možnosti přetížit přední kolo a upadnout „na předek“ při brždění hluboko v zatáčce nebo na povrchu s menší přilnavostí. Než vyjedete, lze elektronicky nastavit také předpětí pružin podle předpokládaného zatížení motorky lidmi a zavazadly.

Den na cestě

Test BMW K1600GT 2011_11Vzal jsem manželku na výlet na Slapy. Městem jsme propluli plynule se zapnutým tempomatem, motorem v módu Road a nastavením podvozku Normal. Potom jsme se ladně protáhli kolem řeky k Měchenicím a před zakroucenými silničkami v okolí Slap přepnuli na Dynamic a Sport. BMW s námi naprosto bezpečně prolétávalo táhlé oblouky podél řeky, stejně jako řezalo utažené zatáčky. Až jsme dojeli za Subaru Impreza WRX s výfukem jak rourou u kamen. Klučina jel do té doby zřejmě na spotřebu, ale sotva jsme ho dojeli, vzpomněl si, že nechal v troubě péct bábovku a vyrazil dopředu. Samozřejmě jsem se nenechal dvakrát pobízet a popohnal šestiválec do otáček. Provoz nebyl veliký, ale předjížděli jsme hodně aut a já neměl tolik „odvahy“ jako šofér Subaru. Nicméně ani tak nám neujel a v kopci za Štěchovicemi jsme ho předjeli a zmizeli z dohledu. Musím napsat, že to bylo s prstem v nose a to díky naprosto sebejistému podvozku a suverénnímu motoru. V rychle navazujících zákrutách z Chotilska na Živohošť mě Báwo vyvedlo z představy, že na takových silničkách bude nemotorné. Ze zvědavosti jsem na chvíli přepnul tlumení podvozku na Comfort, ale brzy jsem ho zase vrátil zpět na Normal. Při způsobu jízdy brzda plyn, bychom totiž záhy dostali mořskou nemoc… Zpět jsme zkusili cestu s dálničním úsekem, kde se naopak pohodlné nastavení podvozku ukázalo jako velmi příjemné. Za Příbramí jsme se podívali na letiště v Dlouhé Lhotě a zadem přes Hluboš táhlými rychlými zatáčkami do Berouna. Tahle poslední pasáž BMW K1600GT i nám sedla tak pěkně, že jsme si to natáhli přes Srbsko podél Berounky do Karlštejna a okolo golfového hřiště na Korno a zpět do Berouna. Ačkoliv jsme na motorce seděli vlastně poprvé v sezoně, nedá se mluvit o žádné únavě. Tak dobře je K1600GT vymyšlené a vyrobené. Ani po delší době nejsou cítit žádné vibrace, nepálí mě zadek, ani nebolí skrčená kolena. V této souvislosti mám však připomínku k příliš blízko umístěným stupačkám pro spolujezdce. Když jsem chtěl posunout nohu trochu dozadu, narazil jsem na manželčinu špičku… Přesto jsme šli spát natěšení, až ráno pojedeme na motorce do práce.

Poetika s myšlenkou

Test BMW K1600GT 2011_04Ráno bylo celkem chladno, proto jsme ocenili, že je K1600GT vybavená nejen rukojeťmi s pěti různými intenzitami vyhřívání, ale také oběma vyhřívanými sedačkami s nezávislým ovládáním. Řidičova má také pět stupňů nastavení teploty a spolujezdcova jen dva. Jeli jsme jako v peřince a rychlost dalece přesahovala povolený limit. Během testu jsem jezdil se spotřebou 5,9l/100km, což je další velké plus. Podle bavorského výrobce je model GT určen na sportovní cestování. Podle mne se kluci němečtí dost trefili a ještě k tomu přidali pořádnou porci luxusu, kterou mnoho jiných motorek nabídnout nedokáže. Vracet takovou motorku se mi pochopitelně moc nechtělo, ale už na ní čekala další motorkářská duše…

VIDEO

Text: Kuba Miler, Video: Tomáš Švarc

Za zapůjčení kamery HD Motorsports HERO děkujeme GoPro.cz

Přidat komentář +

Navigace

Přihlášení:
Registrace
RSS